به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، صبح امروز ۶ کیلومتر از پروژه ۴ خطه محور هراز با حضور وزیر راه و شهرسازی، مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه، استاندار مازندران و جمعی دیگر از مسوولان به بهرهبرداری رسید.
محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی در آیین بهرهبرداری از این قطعه با بیان اینکه امروز دو بخش سه کیلومتری در بخشهای پلور و وانا تکمیل و ۶ کیلومتر دیگر از این محور در حوزه استان مازندران را افتتاح کردیم، افزود: اکنون ۷۲ کیلومتر مسیر چهارخطه داریم و بخش باقیمانده جزو سختترین پروژههای راهسازی در کشور به شمار میرود که پرهزینه و زمانبر است.
اسلامی تاکید کرد: از آن جا که به شکل همزمان کار بهرهبرداری و ساخت و ساز انجام میشود، رفت و آمد برای شرکتهای حمل و نقلی بسیار سخت است و با در نظر گرفتن سختی پروژه، راندمان کار پایین میآید.
وزیرراه و شهرسازی از تلاش این وزارتخانه برای تکمیل بخش عمده پروژه چهارخطه کردن محور هراز تا پایان دولت خبر داد و با قدردانی از دستاندرکاران این پروژه، افزود: تونل وانا، طولانیترین تونل هراز است و هزار و ۷۰۰ متر طول آن خواهد بود .
اسلامی با اشاره به ترافیک معادن شن و ماسه در منطقه آمل، گفت: این زیرگذر کمک میکند تا گره ترافیکی موجود برطرف شود. امیدوارم جاده واریانت که وزارت نیرو کار ساخت آن را دنبال می کند هرچه سریعتر آماده شود، این مسیر خروج اضطراری دارد تا در شرایطی که ترافیک افزایش مییابد از طریق این خروجی اضطراری ترافیک را از این مسیر تخلیه کنیم.
او افزود: ۴۰ درصد کار جاده هراز از سال ۹۴ تاکنون انجام شده است. چند کار باقیمانده نیز در صورت به انجام رسیدن باعث می شود تا در مسیر هراز ترافیک کمتری داشته باشیم.
وزیرراه و شهرسازی با بیان اینکه هیچگونه پروژه نیمهکارهای نداریم، عنوان کرد: در پروژه تاکام طی یکسال رکورد پیشرفت کاری داشتیم و در روزهای آینده تاکام نیز افتتاح می شود. در محور فیروزکوه گره ترافیکی پل سفید و کمربندی قائمشهر را داریم؛ پیمانکاران خوبی در این دو منطقه فعالیت میکنند و با رفع این دو گره ترافیکی، دیگر مشکل خاصی در جاده هراز نخواهیم داشت.
در این مراسم محمدرضا کدخدازاده، معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل کشور توضیحاتی در خصوص مشخصات این مسیر ارائه کرد و گفت: ساخت یک رشته تونل بهطول هزار و ۷۴۰ متر، ۳ دستگاه پل به طول ۱۵۰ متر و ۳ هزار و ۸۰۰ متر دیوارسازی از جمله عملیات انجامشده در طول این قطعه است.
او افزود: در ساخت این قطعه، ۹ میلیون مترمکعب عملیات خاکبرداری، چهار میلیون مترمکعب عملیات خاکریزی، ۴۷ میلیون کیلوگرم آرماتوربندی، یک میلیون مترمکعب بتنریزی و ۴۲۵ هزار تن آسفالت به کار رفته است.
وی افزود: پروژه چهارخطه محور هراز ۱۰۱ کیلومتر طول دارد که تاکنون ۷۲ کیلومتر از آن بهرهبرداری شده و ۲۹ کیلومتر نیز در حال ساخت است.
او با بیان این که در این مسیر ۲۱ رشته تونل بهطول ۱۹/۵ کیلومتر در نظر گرفته شده و تاکنون ۹ رشته تونل از این تعداد به طول ۸/۶ کیلومتر بهرهبرداری شده است، تصریح کرد: همچنین ۳۳ دستگاه پل به طول ۳۳/۵ کیلومتر در طول مسیر در نظر گرفته شده که ۱۵ دستگاه از آن به بهرهبرداری رسیده است.
به گفته کدخدازاده افزایش ایمنی و رفع نقاط حادثهخیز، کاهش ترافیک، میزان تصادفات، زمان سفر، مصرف سوخت و استهلاک وسایل نقلیه و نیز رونق اقتصادی و گردشگری منطقه از جمله مزایای این پروژه به شمار میرود.